یزدفردا: رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: اعتبارات محدود و همچنین وسعت زیاد بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد باعث شده شهرداری نتواند اقدامات جامعی انجام دهد و نیازمند مشارکت همه دستگاههای اجرایی و اعتبارت استانی و ملی است.

به گزارش یزدفردا: عزیزالله سیفی، روز چهارشنبه در یکصد و نود و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد افزود:بافت تاریخی این شهر که به ثبت میراث جهانی رسیده ، دارای وسعت و بخش های مختلف است و مردم این مناطق نیز درخواست های متعدد دارند که عملا امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: بخش های دیگری از شهر یزد نیز دارای ارزش میراثی و تاریخی است و حتی تعداد زیادی از اماکن ثبت ملی شده در منطقه بافت قرار ندارد و شورای اسلامی شهر باید به این محلات نیز همچون دیگر مناطق رسیدگی و تخصیص اعتبار داشته باشیم و لذا حداقل فعالیت در بافت ثبت جهانی شده یزد نیازمند کمک همه بخش های اداری استانی و ملی است.

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: اعتبارات تخصیصی به شهرداری های مناطق یزد ابلاغ شده و بخشی از اعتبار نیز در اختیار شهردار مرکز است که به صورت متمرکز در شرایط خاص در پروژه های محلات تامین اعتبار می شود.

سیفی ادامه داد: با توجه به درخواست های مکرر مردمی در مورد خطر ساز بودن برخی از کاروانسراهای در حال تخریب در بخش تاریخی و محلات دیگر یزد به خصوص بعد از بارندگی های اخیر ،هر گونه اقدام در این زمینه وظیفه میراث فرهنگی است تا خانه ها و اماکن میراثی که ثبت ملی دارد را حفاظت کند و باید در خصوص رفع خطر و استحکام بخشی این اماکن اقدام کند.

وی افزود: شهرداری در املاک شخصی و خصوصی مردم نمی تواند ورود کند اما در عین حال به میراث فرهنگی تذکر داده می شود تا نسبت به رفع خطر اقدام کند و با توجه به وسعت این بافت باید برنامه جامعی توسط میراث فرهنگی تهیه شده و با مشارکت همه بخش ها اقدام شود.

رییس شورای اسلامی شهر یزد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک ۱۹ اردیبهشت که به عنوان روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده ،گفت: اسناد به عنوان مجموعه ای از اندیشه ها و تغییر و تحول ملت ها است و باید نگهداری شده و پژوهشگران به آن مراجعه داشته و استفاده کنند.

سیفی ادامه داد: خوشبختانه مرکز اسناد در استان یزد تشکیل شده و اقدامات خوبی انجام داده که علاوه بر حفظ میراث مکتوب نسبت به حفظ میراث شفاهی به خصوص ثبت خاطرات بزرگان اقدام شده تا آیندگان از این صحبت ها و تجربه ها استفاده کنند.

رییس شورای اسلامی شهر یزد همچنین در ادامه سخنان پیش از دستور خود در صحن علنی این شورا ،روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر را تبریک گفت و عنوان کرد: شعار امسال این روز با عنوان من با شادی می بخشم و این شادی پاداش است ،نامگذاری شده و جانفشانی و خدمات نیروهای هلال احمر بر هیچکس پوشیده نیست.

سیفی ادامه داد: بیشترین خدمات هلال احمر به صورت امدادی و عام المنفعه و داوطلبانه و آموزش همکانی است و نیروهای هلال احمر در همه حوادث غیر مترقبه برای خدمت به مردم حضور دارند و اخیرا در سیل سیستان و بلوچستان نیز هلال احمر یزد حضور داشت و خدمت رسانی کرد که به همه آنها خدا قوت می گویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:سیاست ها و راهبردهای مصوب شورای اسلامی شهر در زمان تصویب بودجه و بعد از تایید در سایت شفافیت قرار می گیرد و همه مردم می توانند ریز بودجه را مشاهده کنند و قابل کتمان نیست علاوه بر اینکه همه اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان شورا در مناطق شهرداری حضور دارند و باید در زمان تصویب و برسی بودجه موارد را یاد آوری کنند و بعد از تایید نیز هر گونه تغییر توسط شهرداری خلاف قانون است.

رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: جمعه این هفته میز خدمت در محل نماز جمعه شهر یزد برگزار می شود و شهرداران مناطق و شهردار مرکز و اعضای شورای اسلامی شهر حضور خواهند داشت و مقرر شده شهردار هر منطقه با حضور نماینده شورا پاسخگوی مردم باشد و پذیرای هر گونه مطالبه و درخواست مردمی هستیم

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا